Pennan – vapen eller verktyg

Att skriva är att utmana sig själv, sina tankar, sin kreativitet, sin förmåga att analysera, inspirera och att förbluffa.

Konsten att skriva kan liksom allt annat rutas in, bli föremål för trender och gränsdragningar. Men utan förmågan att berätta en historia, sann eller påhittad, faller innehållet platt till marken.

Jag har hunnit skriva en del  TV-serier, film, några teaterpjäser, libretton till musikaler och en del böcker med företrädesvis psykologiskt innehåll. Det har också blivit ett antal artiklar.

Den journalistiska uttrycksformen har jag främst använt för att granska hur humanism och vetenskap har förvanskats. Dessa artiklar har under de senaste året publicerats på Newsmill såsom ”Den Omätbara människan”, NewsvoiceHumanisterna och antihumaniströrelsens historik” och även några på Sourze bl a om valet av Löfven, ”Humanismen – socialdemokratins ursprung”.  Jag menade att Löfven stod för en ny chans. Den artikeln föll dock inte i så god jord hos dem som inte trodde på valet.

Den senaste debattartikeln i Svd om antihumanismens utbredning fick en ny rubrik ”Fullt möjligt förena tro och vetenskap”.

Här i denna blogg kommer jag att presentera en del av mina publicerade texter, sånt som blivit liggande i byrålådan och idéer till  kommande projekt.

Börje Peratt

Lämna en kommentar