Fru Josefin – ett kammarspel

Fru Josefins dramatiska form, kammarspelet och dess dramaturgiska uppbyggnad har August Strindbergs tragedi Fröken Julie (1888) som förebild.

Idén väcktes i samband med en föreställning på Tullgarns slott 2004 iscensatt av Per Morberg och där Birgitte Söndergaard spelade fröken Julie.  Efter ett antal möten med Birgitte beslöt jag skriva Fru Josefin.
Förebilden till Josefin blev en av alla dessa hästtjejer som drömmer om en egen hästgård.

Om vi placerar in ”jag är förmer än du” i en historia i modern tid vad skulle då kunna ske mellan en likt fröken Julie beskaffad överklasskvinna och en man av folket?  Detta är utgångspunkten i ”Fru Josefin”. Vi har en hästgård istället för ett gods.  En fader, företagare och patriarkalisk gestalt där dottern är hans ögonsten.

Formen är densamma som i Fröken Julie koncentrerad till ett dygn vid en högtid men istället för midsommarafton utspinner sig dramat under Julaftons sena kväll och in i Juldagens morgon.  Liksom i Fröken Julie är det tre gestalter på scenen.  Fru Josefin.  Hennes man Jack (mannen av folket) samt deras gemensamma vän Katrin.  Josefins pappas ande svävar över scenen.

Precis som ”Fröken Julie” avhandlar sin egen tids livssituation och relationsproblematik mellan man, kvinna och människor med helt olika bakgrund, avhandlar ”Fru Josefin” en livssituation och relationsproblematik mellan hög och låg.  Man kan tycka att på 2000-talet, i ett fritt samhälle av svensk typ, är denna ”vi är finare än er” moral och dessa klasskillnader obefintliga.  Men jodå de finns och de härskar och de visar sitt maktspråk även i västvärlden.

När detta skrevs hade ännu inte kronprinsessa Victoria tillkännagjort sin relation med den blivande prins Daniel från Ockelbo.  Skillnad i härkomst och klassresan är likheter som inte ska förväxlas med Fru Josefins egen skapelse.

Ibland överträffar verkligheten dikten och det är inte första gången jag skriver något som sedan visar sig stämma väl med framtida händelser. Det är ju också det som är dramatikerns frihet. Vi behöver inte fundera så mycket på vad som eventuellt kommer att inträffa där i framtiden för vi lever i det som sker nu också om det sker i fantasin. Och då man börjar skriva tar rollfigurerna snabbt över. Ibland blir man rent av förvånad över vad de hittar på och över vad som kommer ur deras munnar.

Det lustiga är att manuset blev refuserat av en teater 2005 för att det ansågs inte vara nutida. Ändå är den slags sociala orättvisa som här uppvisas dagligt förekommande och särskilt tydlig blir den då äktenskap bryts upp.

2010 tog jag fram pjäsen ur byrålådan, gjorde ett försök till läsning och blev rätt bekymrad efteråt. Pjäsen saknade stuns.

Jag ska väl tillstå att då jag nu åter tog upp Fru Josefin i början av 2012 så fann jag att den behövde bearbetas. Och det rejält. I maj hade jag en ny version som kändes riktigt spännande.

Idag den 20 Juni hade vi en första läsning med Åsa Älmeby och Camilla Rensgård. Och det lovar gott.

Börje Peratt
Fru Josefin på väg att förverkligas

Officiell hemsida
Börje Peratt – IMDb
Föreningen Kulturnätet
Peratt, Börje – LIBRIS
Börje PerattBöckerBokus.com

Lämna en kommentar